Jeśli chcesz stworzyć kampanię społeczną dotyczącą niepełnosprawności, zaproś do jej tworzenia grupę osób z niepełnosprawnością. Tak było w projekcie 5 zmysłów, gdzie powstała kampania AMS Razem o]wolności — zaprezentowana na poznańskich przystankach tramwajowych i autobusowych, doczekała się I nagrody w konkursie Inicjatory realizowanym przez miasto Poznań. W jej tworzeniu wzięli udział m.in. Max Skorwider, Grzegorz Myćka, Jakub Woynarowski i Daria Mielcarzewicz, a także rodziny osób z niepełnosprawnościami.
fot. Marek Lapis
Kampania społeczna zrealizowana w 2018 roku dotyczyła ogólnopolskiej debaty na temat sytuacji osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów (w tym samym czasie w kraju odbywały się protesty RON). Do jej współtworzenia zaprosiłam rodziców i ich dzieci, następnie połączyłam ich w duety z uznanymi twórcami i artystkami sztuk wizualnych. Zależało mi na pokazaniu ich perspektywy i rzeczywistych problemów, dlatego chciałam, by to oni zdecydowali o czym chcą opowiedzieć w tej kampanii. Przez kilka tygodni zespoły spotykały się ze sobą, by rozmawiać o wolności – widzianej oczami rodzica, dziecka lub łącząc kilka odmiennych punktów widzenia. Wspólnie wypracowane postulaty, artyści ubrali w formę komunikatu wizualnego. W ten sposób powstało osiem różnorodnych plakatów.
”Wiem, że ciężką pracą i systematycznością możemy osiągnąć bardzo dużo. “Wszystko umiesz” to hasło, które towarzyszy nam podczas terapii i rehabilitacji Maxa. Jest także motywem przewodnim plakatu, jaki wspólnie z Grzegorzem Myćką przyszło mi stworzyć. To właśnie Grzegorz podsunął pomysł, by ten tekst, jak również wymowny kolor fioletu, który jest symbolem wcześniaków, był znakiem naszego przekazu.
– Marta Krukowska, mama Maxa
Przedłużeniem tematu podjętego w 2018 roku była zrealizowana w kolejnej edycji 5 zmysłów kampania STOP ubezwłasnowolnieniu. W opinii Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara ubezwłasnowolnienie całkowite jest niezgodne z konstytucyjnymi zasadami godności i wolności człowieka oraz poszanowania życia prywatnego i rodzinnego. Temat wziął na warsztat Grzegorz Myćka. Kampania powstała w konsultacji z osobami z niepełnosprawnościami zaproszonymi w charakterze ekspertów.
czytaj więcej